fbpx

Mindre spelreklamen med Svenska spellagen?

casino reklam
Publicerad: 7 april, 2019

Har den nya svenska spellagen lyckats minska spelreklamen?

Den nya svenska spellagen har varit på tapeten ända sedan den trädde i kraft vid årsskiftet 2019. Syftet med lagen har bland annat varit att göra marknaden säkrare för spelare med spelgränser och spelpaus. Ett annat ämne som blivit mycket uppmärksammat är sambandet mellan den nya svenska spellagen och dagens spelreklam. Ett av målen var att spelreklamen skulle minska både i tv, radio och på internet. Frågan är dock om det har lyckats enligt de spekulationer som gick 2018?

Reklamen delar spelarna i två läger

Debatten om spelreklam har pågått en längre tid och åsikterna om den går isär, både bland spelarna och svenska befolkningen i stort. Det finns de som uppskattar reklamen och som tycker det är alldeles för mycket. Många tycker även att den bidrar till ett större spelmissbruk eftersom den så tydligt uppmanar folk att spela. Den stora frågan som diskuteras nu är om spelreklam verkligen behövs och så klart om den följer de föreskrifter som sattes när spellagen började gälla. Svaret är att det än så länge inte finns tillräckligt med insamlad information för att avgöra detta. Just nu ligger de ett par pågående fall hos konsumentlagen. Utfallet av dessa kommer med största sannolikhet att sätta ribban för vad som kommer vara tillåtet inom spelreklam och inte. Det kan ofta vara svårt att avgöra när en spelreklam går över gränsen.

Den nya lagen ska värna om spelarna

Syftet med den nya regleringen är att spelmarknaden ska vara både tryggare och säkrare för dig som svensk spelare oavsett om du föredrar casino, odds eller poker. Detta innefattar också den reklam som du kan ta del av genom alla mediekanaler. När du blir medlem hos ett casino får du själv kryssa för om du vill mejl eller SMS med bonusar och erbjudanden. Du kan när som helst avbryta dessa utskick om du skulle ångra dig. Tidigare har många spelare fortsatt att få mejlutskick och liknande trots att de bett om att avsluta sitt konto hos ett visst casino. Detta är något som Spelinspektionen ser mycket allvarligt på vilket kommer bidra till en säkrare spelupplevelse.

Det är svårare att som spelare undvika reklamskyltar på stan eller på tv. Denna typ av marknadsföring är också någonting som Spelinspektionen granskar i nuläget. Vi har till exempel sett en tydlig minskning av reklam som erbjuder insättningsbonusar och liknande. Detta eftersom varje casino endast får erbjuda en bonus per spelare. Det minskar risken för att spelare sätter in pengar som de egentligen inte har råd med på grund av ett lockande erbjudande.


Vicenzo Davari

Ett hängivet fan av casino- och betting, med över 5års erfarenhet av att skriva om iGaming. Mitt mål med texterna på CasinoFox är att få ut så bra information som möjligt, så att läsarna kan enklare fatta sina beslut.