fbpx

Regeringen kan besluta om totalförbud mot spelreklam

Stoppa all reklam
Publicerad: 28 april, 2019

En av de hetaste debatterna för tillfället är spelreklamen vara eller icke vara. Trots införandet av den nya spellagen har spelreklamen snarare ökat än minskat. Med detta i åtanke hölls nyligen en presskonferens av Ardalan Shekarabi där han meddelade att regeringen kommer att tillsätta en utredning. De kommer undersöka möjligheterna för en mer reglerad marknad för reklam eller till och med totalförbud. Detta har mötts av hård kritik från flera håll.

Tittar på möjligheter till totalförbud

Ardalan Shekarabi som är politiker för socialdemokraterna har tidigare sagt att han inte är nöjd med de riktlinjer och planer som tagits fram för att hantera spelreklamen. Därför kommer regeringen nu att tillsätta en utredning där de ska presentera en ny lösning för en ansvarsfull spelreklam. Denna ska vara klar under hösten 2020. Målet är att ta fram strikta regler i likhet med de som idag finns för tobak och alkohol. Shekarabi säger också att ett totalförbud inte är helt uteslutet. Andra lösningar kan vara att spelreklam inte får sändas i samband med idrottsevenemang eller att man inför ett förbud mot vissa speltyper.

Vad branschen säger om förslaget

Denna presskonferens ledde till ett fall på börsen för många spelbolag inklusive jätten Kindred Group som bland annat ligger bakom Unibet och Maria Casino. Henrik Tjärnström som är VD för bolaget säger att både de och andra i branschen har sett en minskning av vinst sedan den nya spellagen trädde i kraft. Detta beror bland annat på att svenska spelbolag nu är tvungna att betala 18 % i skatt. Tjärnström tror också att detta kommer innebära att de mindre spelbolagen inte kommer ha råd att driva verksamhet mot den svenska marknaden. På så sätt kommer spelreklamen automatiskt att minska. Dersim Sylwan som också arbetar för Kindred håller med sin kollega och säger att det är alldeles för tidigt att införa ett förbud.

Andra som kritiserat förslaget är Gustaf Hoffstedt som arbetar på Branschföreningen för Onlinespel. Även han är besviken och tycker att det är ett dumt beslut att ta efter endast fyra månader. Jenny Nilzon som arbetar som VD för Sper är av åsikten att man inte kan förbjuda spelreklam. I en sådan konkurrenskraftig marknad måste nätcasinon ha tillåtelse till marknadsföring.
Regeringen ska alltså lämna sitt beslut senast i oktober 2020. Fram tills dess kan vi endast spekulera i hur det kommer att bli. En sak är säker och det är att debatten kommer att fortsätta, både bland spelare och branschfolk.


Fler Nyheter

Vicenzo Davari

Ett hängivet fan av casino- och betting, med över 5års erfarenhet av att skriva om iGaming. Mitt mål med texterna på CasinoFox är att få ut så bra information som möjligt, så att läsarna kan enklare fatta sina beslut.