Oavsett om du Àr en van spelare eller inte har du sÀkert inte kunnat undgÄ att spelreklam inte tar lika stor plats som innan Ärsskiftet. Detta Àr ocksÄ nÄgot som mediakoncernen Schibsted kÀnner av nÀr det Àr dags att rapportera in resultat för Q2. IntÀkterna Àr nÀmligen 15 % lÀgre i jÀmförelse med förra Äret. Den stora anledningen till detta Àr just minskningen av spelreklam.
Giganten inom media redovisar förlust
Schibsted Àr ett norskt företag som driver verksamhet i hela 36 lÀnder, de Àr dessutom en av de största aktörerna i Skandinavien. NÄgra varumÀrken som du sÀkerligen kÀnner igen Àr Blocket.se och Aftonbladet. NÀr de redovisar sina siffror för det andra kvartalet Àr de bÀttre Àn förvÀntat men fortfarande lÄngt efter förra Äret. Detta beror frÀmst pÄ minskade annonsintÀkter som en konsekvens av den nya spellagen.
LagÀndringen har lett till minskad spelreklam
Debatten om just spelreklam har pĂ„gĂ„tt under lĂ„ng tid bĂ„de i media och pĂ„ andra kanaler. Den nya lagen tillĂ„ter spelreklam men med större restriktioner Ă€n tidigare. Lagen sĂ€ger att spelreklamen ska vara âmĂ„ttfullâ vilket mĂ„nga bolag haft svĂ„rt att tyda. DĂ€rför pĂ„gĂ„r det nu diskussioner pĂ„ flera hĂ„ll om vad lagen faktiskt innebĂ€r. Vi har under Ă„ret kunnat lĂ€sa flera nyheter som spelbolag som fĂ„tt böta stora summor för att de inte tolkat lagen pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. Vi kan ocksĂ„ se att lagen har gett resultat dĂ„ bland annat Svenska Spel dragit tillbaka all sin reklam. Det pĂ„gĂ„r i nulĂ€get en utredning i riksdagen om det ska införas ett totalförbud mot all spelreklam.
PÄverkar inte bara spelbolagen
Det Àr alltsÄ inte bara spelbolagen som drabbas av detta utan Àven medieaktörerna. Schibsted sÀger sjÀlva att deras största utmaning i nulÀget Àr Aftonbladet eftersom det Àr dÀr som annonsintÀkterna har minskat som mest. Konkurrensen har ocksÄ blivit hÄrdare dÄ det nu Àr tillÄtet att annonsera pÄ bland annat sociala medier och Sveriges Radio.