fbpx
7 November, 2019 9 November, 2019

Spelpaus en framgång efter omregleringen

På Spelpaus där kan man stänga av sig hos samtliga spelföretag som har svensk spellicens. 44 000 personer har stängt av sig hittills. Regeringen utesluter inte totalförbud mot spelreklam. Läs mer här

Spelpaus en stor framgång – totalförbud av spelreklam ej uteslutet

Spelpaus framgångsrik
Publicerad: 7 November, 2019

På Spelpaus där kan man stänga av sig hos samtliga spelföretag som har svensk spellicens, 44 000 personer har stängt av sig hittills.


Vill du veta mer om spelpaus?
Allt om Spelpaus.


Spelpaus ett måste för de svensk licensierade spelbolagen

I samband med omregleringen vid årsskiftet lanserades sajten Spelpaus, där kan personer stänga av sig från spelande hos samtliga spelföretag som har svensk spellicens. Just nu har hela 44 000 personer stängt av sig själva i Sverige. Denna utveckling anser lagstiftarna är en otrolig framgång, detta jämfört med tidigare möjligheter när bolagen inte har samma hårda lagstiftning som standard. Det visar att det finns ett problemspelande, nu finns den här möjligheten att stänga av sig för den som har detta problem.

Att det blivit denna ökning av spelare som stänger av sig, kan i stor del bero på den hårda marknadsföring som bedrivs sedan den nya spellagen trädde i kraft 1 januari 2019.

Reklamen minskar

Den 24 april meddelade civilminister Ardalan Shekarabi att regeringen har gett i uppdrag till Spelmarknadsutredningen att ta fram åtgärder för att begränsa spelreklamens omfattning och innehåll. Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2020. Här har Svenska Spel ( staten ) varit tuffa i sin marknadsföring för att ta del av det antal spelare som finns på marknaden. Att statliga Svenska spel ligger på en tredje plats av de som investerat hårdast på reklam kanske är lite av dubbelmoral när man samtidigt tittar på att förbjuda spelreklam. Samtidigt har spelbolagen minskat sitt köpande om man jämför med 2018 innan regleringen.

Totalt sett så har spelreklamen minskat rejält på den svenska marknaden jämfört med förra året. Under 2018 investerade spelbolagen 7,3 miljarder kronor i marknadsföring, och så här långt under 2019 är siffran 4,3 miljarder. Sedan den nya spellagen infördes den 1 januari har investeringarna i reklam minskat med 44 procent. Detta är givetvis till stor fördel för de spelare som känner att de har problem med sitt spelande och tillsammans med minskad reklam och Spelpaus ser det ut att bli en positiv effekt för alla med spelberoende.


Casino utan spelpaus


Största bolagen satsar mer

Under årets första kvartal 2019 ökade de tio största spelbolagen sina samlade reklaminvesteringar med nästan 40 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Mest köpte Cherry, som under kvartalet lade 317 miljoner kronor på spelreklam – en ökning med drygt 5 procent. Tvåa bland reklamköparna var Kindred med 313 miljoner kronor (plus 38,5 procent) och trea Svenska Spel med 217 miljoner kronor (plus 134 procent).

Fyra och femma bland reklamköparna var Global Gaming, som investerade 101 miljoner kronor, och ATG, som lade 93 miljoner kronor på reklam.

Totalförbud av spelreklam?

Andra länder har helt förbjudit spelreklam,  detta kan det bli aktuellt även i Sverige.

Svenska staten ser fortsatt behovet av att jobba med att ändra lagstiftningen, och därmed lagstifta hur mycket reklam man ska få göra för spelbolag, eller kanske totalt förbjuda spelreklam. Detta ligger på bordet hos ansvarige ministern Ardalan Shekarabi där man med en Spelmarknadsutredningen ska presentera förslag i oktober 2020.

Ett land som totalförbjudit spelreklam är Italien. Även Belgien och Storbritannien  har infört mer riktade regleringar mot de farligaste och mest aggressiva formerna av spelreklam. Så nu tittar Även Sverige på en lösning för att skydda konsumenterna förutom Spelpaus.


Nyheter